Sisulla ja sydämellä Suomen puolesta Kansanedustaja Sari Essayahin blogi

Kela-kyytien saatavuus turvattava

Heinäkuussa voimaan astunut taksipalvelujen uudistus hämmentää. Erityisesti maaseudun taksipalvelujen pelätään heikkenevän päivystys- ja asemapaikkavelvoitteiden poistuessa. Markkinavetoisen yöpäivystyksen on laskettu kannattavan vasta 60 000 – 80 000 asukkaan kaupungeissa. Samoin hinnoittelun vapautuminen huolettaa etenkin ikäihmisiä. Taksin varmaan jatkossakin vielä saa, mutta millä hinnalla.

 

Lakiuudistus muutti myös Kelan korvaamien kuljetusten järjestelyt. Oman kylän tuttua taksia ei voi enää tilata, sillä kyyti tulee Kelan maakunnan kilpailutuksen voittaneen välityskeskuksen kautta. Osa matkakustannuksista julkiseen tai yksityiseen terveydenhuoltoon korvataan Kelan toimesta silloin, kun matka on tehty sairauden, raskauden tai synnytyksen vuoksi. Ehtona on, että terveydentila tai puutteelliset liikenneolosuhteet edellyttävät taksin käyttöä. Taksimatkan omavastuuosuus on 25 euroa ja 300 euron vuosittaisen omavastuuosuuden jälkeen Kela korvaa kyydit täysimääräisesti.

 

Kilpailutuksesta johtuva Kela-kyytien uudelleen järjestely näyttää kompuroivan pahasti eri puolilla Suomea. Kilpailutuksen myötä Kela-kyytien välitys on siirtynyt noin 10 eri yrityksen hoidettavaksi. Kilpailutukset voittaneet yhtiöt ovat tarjonneet sopimusmahdollisuuksia alueillaan toimiville taksiyrittäjille, mutta sopimusten tiukat ehdot ovat johtaneet monilla alueilla sopimusten hylkäämiseen. On myös esitetty epäilys, että Kelan kilpailutuksessa mukaan on hyväksytty välitysyhtiöitä, jotka eivät täyttäneet alkuperäisiä tarjouskilpailun kriteereitä. Lisäksi välitysyhtiöiden sopimusehdoissa edellytetään uuden taksilain sivuuttamista ja jo kumottuun lakiin sitoutumista.

 

Monet taksiyrittäjät ovat olleet asiasta yhteydessä. Kilpailutuksen voittaneet yhtiöt ovat edellyttäneet taksikuljettajilta provisioita, uusien laitteiden ostamista tai leasingeja ja alennusprosentteja, jotka syövät kohtuuttomasti taksiyrittäjien katetta. Tästä syystä monet taksiyrittäjät ovat torjuneet tarjotut sopimukset, eikä Kela-kyyteihin näyttäisi olevan kaikilla alueilla riittävästi takseja tarjolla. Maassamme on jopa kuntia, joissa ei ole yhtään sopimuksen tehnyttä taksiyrittäjää, joka voisi ajaa Kela-kuljetuksia.

 

Hallituksen vastuulla on taksilain muutos, ja siitä johtuva uusi tilanne. Itse ihmettelin aikoinaan, miksi uudistus oli ylipäätään tehtävä, kun mielestäni toimivaa systeemiä ei tarvitse korjata. Uudistus saattaa toimia suurissa kasvukeskuksissa, mutta maaseudulla huoli taksikyytien tulevaisuudesta on aito. Ruotsissa ala vapautui parikymmentä vuotta sitten, ja siellä maaseudulla taksien määrä on vähentynyt. Lisäksi hinnoista pääsee tappelemaan kuin etelän turistikohteissa ainakin.

 

Jätin Kela-kyytien tilanteesta hallitukselle kirjallisen kysymyksen, sillä viime kädessä sen tehtävänä on huolehtia, että joka puolella Suomea Kela-kyydit hoidetaan asianmukaisesti. Lääkäriin, synnytykseen tai kuntoutukseen tulee päästä turvallisesti ja sujuvasti, vaikka terveydentila estäisi julkisten liikennevälineiden käytön. Pahimmillaan Kela-kyytien puuttuminen johtaa ambulanssikyytien lisääntymiseen. Sääntelyn vähentäminen ei saa käytännössä johtaa siihen, että joillakin alueilla Kelan korvaamaa kuljetuspalvelua ei saa ollenkaan tai sen saaminen kestää kohtuuttoman pitkään.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Eli ongelma on kelassa, ei vapautuksessa.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

ONgelma on vapautuksessa. Pitäisihän sen nähdä. Väliin ovat tulleet taksifirmojen nylkijät. Kelan kilpailutuksessa mukaan on hyväksytty välitysyhtiöitä, jotka eivät täyttäneet alkuperäisiä tarjouskilpailun kriteereitä. Jos vaatimuksena oli vielä nykyisen lain välttäminen ja erilaisten laitteiden hankkiminen. Miten tarksiyrittäjä siinä hommassa pärjää? Eikö se näy taksien jäämisena pois eri paikkakunnilta. Matkustin KELA taksi juuri ennen luuden lain voimaantuloa Raaseporissa. Kuulin toisen kyydin aikan KELA-kyyien määrän olevan 70 % kuljetuksista, sitten tulivat firmojen kyydit ja joitakin yksityisiä kyytejä. Näin uudellla lailla on onnistuttu viemään joidenkin taksien leipä. Se tulee näkymään verotuksessa. Sitä eivät päättäjät ymmärtänee eduskunnassa. Asiaa ei osattu kylliksi vatvoa. Sehän on ollut tämän hallituksen aikan kiellettyä hommaa. Vatuloinnin välttäminen on tietysti koitunut joidenkin onneksikin. No ainakin joidekin kaverit ovat hyötyneet toisten eivät.

Sinikka Santanen

kiitos Sari. Ihan kiitos sydämeni pohjasta. Kerrankin joku tarttuu villakoiran ytimeen. Kela asetti maksimihinnat ja järkyttävät sanktiot välitysyhtiöille. Hinnat on sidottu 3,5 vuodeksi ilman indeksikorotusta. Kela tarjouksessaan pyysi alennuksia kesäkuussa vielä voimassa oleviin hintoihin.
Välitysyhtiölle maksamistaan palkkioista kela ei pyytänyt tarjousta, ainoastaan siitä, millä hinnalla kuljettajat ajavat kyytejään.

Useat välitysyhtiöt lähtivät tarjoamaan useiden prosenttien, jopa kymmenien prosenttien alennuksia. Mikseivät olisi, koska heidän saamansa raha kelalta oli kuitenkin taattu. Välitysyhtiöt näkivät asiassa rahasammon: kelan korvauksen lisäksi he saivat vapaasti päättää, millä ehdoilla tarjoavat sopimusta taksiautoilijoille. Eli välitysyhtiö voi itse päättää, ketä huolitaan välitykseen, montako autoa tarvitaan, paljonko nyljetään autoilijalta kuukausimaksua + välitysmasua prosentteina tienestien mukaan + maksuliikennemaksua prosenttien mukaan. Lisäksi voittanut välitysyhtiö määrää minkä merkkiset laitteen vain ja ainoastaan on heillä hyväksyttäviä.

Ja kas kummaa- hyväksytyt laitteet ovat merkkiä Semel, joka omistaa esimerkiksi voittaneesta PRO-keskuksesta 30 %. Ja mikä lienee sopimus Semelin ja Lounais-Suomen Taksidatan välillä, jonne myös kelpaa vain Semel ??

Kukaan ei tunnu kantavan huolta esimerkiksi prosenttipalkkaisista kuljettajista. Prosenttipalkkaus on yleisin palkkausmuoto taksialalla. Eli jos autoilija joutuu alentamaan nykyhintojaan, sama alennus kohdistuu välittömästi kuljettajan palkkaan. Kas kun työntekijöitten ystäväksi leimautuneet puolueet eivät nyt yhtään kalahda asiasta

Käyttäjän ErkkiJohansson1 kuva
Erkki Johansson

Mitä sen on väliä, saadaanko me raihnaiset KELA-kyytiä tai emme? Kuollaan me kumminkin. Eikä tyypillinen kansanedustaja voisi välittää vähempää.

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Luin jostakin että yhden kk päästä toimimatonta taksihärbelliä voidaan sanktioida sakolla.

Tästä ei kuitenkaan ole apua potilaan akuuttiin hätätään kyydistä. Liikenneministeri Anne Bernerin on tehtävä asetus joka mahdollistaa suoran taksin oton ellei 30 min sisällä jollei taksihärbellin kyyti ole tullut.

Sari olet taasen oikealla asialla, tulee kyllä mieleen miksi nyt uuden taksilain aikaan olla vain koko Suomessa 10 kelataksi yrityshärbelliä nyt ei kyllä ole hoksattu kokonaisuutta oikein.

Käyttäjän KariKeto kuva
Kari Keto

Jotenkin on jäänyt huomaamatta A Bernerin kannanotto tähän asiaan.
Ilmeisesti vastuun kantaa muut.

Juhani Vehmaskangas

Kuka viime kädessä vastaa Kela kyydeistä?
VASTAUS: Kela!

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Mutta kuka ne viime kädessä maksaa ?

Vastaus : Me veronmaksajat.

Juhani Vehmaskangas

Tuo on totta. Siksi järjestelmää ei olisikaan yht'äkkiä pitänyt muuttaa niin rajusti. Muutosta olivat vielä tekemässä osin osaamattomat... (no jaa)?

Käyttäjän tuomasheikkila kuva
Tuomas Heikkilä

Jos ihmisiltä jää tämän takia elintärkeät hoidot saamatta, voidaan puhua jo kansallisesta hätätilasta.

Miksi palvelu on pakko monimutkaistaa niin kohtuuttomaksi? Miksi esimerkiksi sairaalat eivät voisi suoraan myöntää kriteerit täyttäville potilaille kertaluontoisia kuponkeja joilla potilaat voisivat ostaa itselleen kyydin kotiin tai sairaalaan haluamaltaan taksikuskilta omavastuuosuuden hinnalla?

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Jos aikaisempi systeemi toimi Kelan kyydityksissä, niin sitä ei tarvitse lainkaan kilpailuttaa? Semelin hinta tuli netissä esille: 1533 euroa + alv päälle, riippuen laitteen tarkemmasta tyypistä. Eikä se sisällä edes kuittitulostinta vaan se on erikseen ja sillekin oma hinta + alv.

Kelan tekemät kaikki palvelut ovat kautta linjan särjetty ja muistutan, että Kela rikkoo tällä hetkellä kaikki mahdolliset YK:n vammaisten sopimusta ja ihmisoikeuskeskus on osallistunut 14.6 YK:n konferenssiin ja liitteenä on kaikki vammaisten ihmisten liittojen tekemät ilmoitukset rikkomuksista.

Paras ratkaisu on tähän: Kilpailutus lopetetaan kokonaan.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset