Sisulla ja sydämellä Suomen puolesta Kansanedustaja Sari Essayahin blogi

Tavoitteeksi oikeudenmukainen elintarvikeketju

  • Kuluttaja-parkakin alkaa olla päästä pyörällä ruokakaupassa riehuvasta hintasodasta
    Kuluttaja-parkakin alkaa olla päästä pyörällä ruokakaupassa riehuvasta hintasodasta

Viime päivinä on käyty kiivasta keskustelua siitä, kuka lopulta maksaa kauppaketjun halpuuttamis-tempaukset. Kauppa väittää nipistävänsä alen katteistaan, mutta samanaikaisesti sisäänostajat painostavat maakunnissa vihannesviljelijöitä hinnanalennuksiin. Kauppaketjut syyttelevät toisiaan harhaanjohtavasta markkinoinnista, jossa poukkoilevat lähtöhinnat ja alennusprosentit ovat saaneet Kilpailu- ja kuluttajavirastonkin varpailleen. Kuluttaja-parkakin alkaa olla päästä pyörällä ruokakaupassa riehuvasta hintasodasta.

 

Usealla suomalaiselle tuottajahintojen karu totuus taisi valjeta vasta siinä vaiheessa, kun viljelijät möivät tempauksessaan ruokaa toreilla tuottajahinnalla. Ällistyksen lisäksi moni ymmärsi, miten heikossa asemassa pienet maatalousyrittäjät ovat arvonmuodostusketjussa. Kampanja oli hyvä osoitus siitä, että kuluttajien on saatava nykyistä paremmin tietoa siitä, mistä elintarvikkeiden hinta koostuu. Läpinäkyvyyttä tarvitaan alkutuotannon, teollisuuden ja kaupan osuuden ilmoittamiseen.

 

Tuottajahinnat ovat viime vuosina laskeneet toki muistakin syistä mm. EU:n maitokiintiöiden purun ja maailmanmarkkinoiden kehityksen takia. Silti ei voi vähätellä, etteikö esimerkiksi kaupan omien tuotemerkkien ns. private label – tuotteiden yleistyminen ole osaltaan johtanut hankintahintojen laskuun. Suuret toimijat pystyvät polkemaan tuottajahintoja alas isojen hankintaerien avulla. Tämä johtaa paitsi tuottajahintojen laskuun myös kuluttajille tarjottavien tuotemerkkien vähentymiseen.

 

Suomen päivittäistavarakauppaa dominoi kaksi suurta toimijaa, joten kehitys johtaa väkisin epäterveeseen kilpailutilanteeseen. Jos tuotanto myytäisiin useammalle toimijalle, pysyisivät tuottajahinnat paremmin kannattavalla tasolla. Kuluttajalle kaupan omat merkit markkinoidaan edullisemmalla hinnalla, kuitenkin laadun ja valinnanvaran kustannuksella. Elintarvikealan terveen kilpailun sekä kuluttajasuojan vuoksi on varmistettava, että tiedot tuotteiden alkutuottajasta ja valmistajasta tulevat selkeästi esille. Tärkeässä asemassa tuottajahintojen kehityksessä ovat tuottajaosuuskunnat, joiden asemaa tulisi kehittää ja vahvistaa sekä myös lisätä suoramyyntimahdollisuuksia esimerkiksi verkkokaupan kautta.

 

On koko elintarvikeketjun etu, että kaikille sen toimijoille turvataan oikeudenmukainen osuus lopputuotteen arvosta. Suomalaisten kuluttajien ostopotentiaalin lisäksi alan vientimahdollisuudet ovat erinomaiset. Tuotekehitykseen ja tuotemerkkien markkinointiin tarvitaan panostuksia. Myös suomalaisten osaamista myynnin ja markkinoinnin saralla pitää parantaa yhteistyössä yritysten ja oppilaitosten välillä. Suomalainen ruokateollisuus pitää samalla saada näyttävästi esiin valtion vienninedistämistoimissa. Olisiko MTK:lla tässä mahdollisuus tyrkkiä myös pienempiä tuottajia vienninedistämisen alkuun tuella ja neuvonnalla? Lisääntynyt vienti lisää ruoan kysyntää ja nostaa tuottajahintoja, joten voi sitä edunvalvontaa tehdä myös tuota kautta.

 

Taloudellisten mahdollisuuksien lisäksi elintarviketuotannossa on kyse aina maamme huoltovarmuudesta. Ilmastonmuutos, talouskriisit ja aseelliset konfliktit voivat hyvinkin nopeasti vähentää merkittävästi ruokatuotantoa maailmanlaajuisesti. Emme voi tuudittautua sen varaan, että saamme hankittua elintarvikkeita ja energiaa ulkomailta kaikissa tilanteissa. Omaatuntoaan voi toki rauhoitella ostamalla ”reilun kaupan”-tuotteita maapallon toiselta puolelta tuotettuna, mutta mitäpä jos varmistaisi oman ja suomalaisen tuottajan huomisen, ja poimisi koriinsa kotimaisia elintarvikkeita.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Koska elintarviketeollisuus jonka omistaa tuottajat,osuuskuntien kautta,MTK,kauppiaat ei pysty sopimaan asioita keskenään .
Koska kaupat työllistää paljon ,niin täytyy kai alkaa käymään Lildissä.

Saako tuottajat Keskon -ruokaketjusta ja S-Prismoista tuottoja?

Vai istuuko niiden hallituksissa tuottajat,MTK,kauppiaat muuten vain keskenään juttelemassa?

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Ruuan hinnan ja kysynnän sanelee markkinat ja se on asiakkaan etu...Joka ei pysty tuottamaan myyntiin nykyhinnoilla, niin tuottakoon vaan itselleen ja menköön ansiotyöhön. Keinotekoisesti ei voida turvata yrittäjien tuloja...

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Juuri noin .
5 Mrd maataloustuet.+eläkkeet, EU muut tuet,verohelpotukset,tämän hallituksen tukien korotukset .
Niin ihmetellä täytyy miten meillä edes voi olla leipäjonot?

Kristillisiä ei ole huolta köyhistä kun olivat itse leikkaamassa köyhimpien tukia-94 .Jonka laki vieläkin vaikuttaa köyhien tukiin.
Ei huolta työttömien lapsista jolta leikattiin lapsilisät pois.
Nyt tuet seisoo Kelassa. Vettä ja leipää Hurstilta.Kylmäautoista johon upotettiin miljoona.

Käyttäjän lindapelkonen kuva
Linda Pelkonen

Hyvä kirjoitus! Teimme siitä pienen jutun myös Uuden Suomen uutispuolelle:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/212601-huoli-ruok...

t. Linda / US

Käyttäjän EsaPaloniemi kuva
Esa Paloniemi

Maatalous on Suomen selkäranka. Ilolla maksan maataloustukia, kunhan ruoka on kotimaista ja sen saamiseen voi luottaa.

"Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat"; jos ruoka tulee ulkomailta, käskyt saadaan ulkomailta.

http://asfalttikukka.blogspot.fi/

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Kekkosen aikainen aika meni jo. Maatalous ja savupiippu-teollisuus ei enää ole ollut vuosikymmeniin maan ainoat tulolähteet ,eikä työllistäjät.

Kun kotimaista,verovaroilla tuotettua ruokaa,tuetaan vientiä varten.
Ei 5,4 milj.kansan takia.
Vai riittäskö tuottaminen vain kotimaahan ,maatalousyrittäjille ja elintarvikejalostamoille?

Kenen verovaroilla se leipä tuotetaan ? Vai joko tuottajat pärjää omilla yrityksillään ja niiden tuotoilla?

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Kotimainen elintarviketuotanto on tärkein turvallisuuspolitiikkamme perusta.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Varmuusvarostojako oli vielä?

Kotimaisen työvoiman käyttö on tärkein talouskasvulle ja verotuloja saamiseksi yhteiskunnan ylläpitoon.
Miten siinä on onnistuttu kasvihuoneilla ja maatiloilla?

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Markkinatalous on rikki, kun markkinat eivät korjaa tilannetta. Tämä siitä saadaan, kun on hyväksytty, että on vain Kesko ja Osuuskauppa. Lidl ei vielä korjaa tilannetta. Pitäisi olla enemmän kaupan keskusliikkeitä ja lisää kilpailua.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Vai oliko vikatikki Vanhasen hallitukselta myydä lannoitetehdas Norjaan ?
Lannoitteiden hinnat noussut 50% muualla 20%.
Taisi vienti kärsiä hintojen takia?
Turha MTK ja tuottajien on siitä porata muuta kuin Vanhaselle ja Häkämiehelle ,joka oli elinkeinoministeri. Talousvaliok.Pj Pekkarinen.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset