Sisulla ja sydämellä Suomen puolesta Kansanedustaja Sari Essayahin blogi

Norminpurun sudenkuopat

Hallitus aikoo karsia kuntien lakisääteisiä tehtäviä ja velvoitteita muun muassa byrokratiaa keventämällä ja hallintoa joustavoittamalla. Nämä tavoitteet ovat itsessään kannatettavia, mutta pettymys oli melkoinen kun valtiovarainministeriön reformipaperi kuntien kustannusten karsimiseksi sisälsikin 60 miljoonan euron leikkaukset vammaisten ja vanhusten palveluihin.

Leikkurin alle ovat joutumassa mm. vammaisten liikkumista tukevat palvelut, henkilökohtainen apu sekä asumista tukevat palvelut. Säästöt on tarkoitus toteuttaa mm. asettamalla vammaisten tarvitsemille palveluille 75 vuoden yläikäraja. Ei – kukaan ei uskottele, että 75 vuoden iässä vamma häviäisi – mutta rajaamisella erityispalveluista kunnat noudattaisivat ikäpyykin jälkeen vain sosiaalihuollon yleisiä velvoitteita. Ikävä kyllä vaikeimmin vammaisten henkilöiden vammasta johtuviin erityisiin palvelutarpeisiin ei silloin pystytä vastaamaan.

Lisäksi suuri osa erityispalveluita saavista ihmisistä on ollut syntymästään saakka vaikeasti vammaisia tai vammautunut nuorella iällä. Harvalle on päässyt työeläkettä kertymään, ja elämä on sinnittelyä sairaudesta tai vammasta johtuvien lääke- ja terveydenhuoltokustannuksien kattamiseksi pienellä takuueläkkeellä. Tällaisilta ihmisiltä henkilökohtaista apua tai asumisen tukipalveluita leikkaamalla ei paljoa säästetä, vaan luodaan vain lisää toimeentulotukiasiakkaita.

Kristillisdemokraatit olivat kaukaa viisaita, kun vaalien jälkeen hallitustunnustelija Sipilän kysymykseen sitoutumisesta kuntien normien purkuun muistutimme: ”Osa kuntien velvoitteista takaa heikoimmassa asemassa olevien elintärkeitä oikeuksia ja palveluja. Kuntien velvoitteiden karsiminen ja normien purku ei saa tarkoittaa kenenkään heitteille jättämistä.”

Valtion ja kuntien vaikea taloudellinen tilanne ei ole kenellekään epäselvää. Kuitenkin normin purkaminen laista tarkoittaa siihen suunnatun valtionosuuden poistamista. Tällöin jää kuntien omaan harkintaan, paljonko ne pystyvät rahoittamaan palvelun saatavuutta ja sen tasoa.  Tästä seuraa, että köyhissä kunnissa on väistämättä heikommat palvelut. Ei kai alun perin norminpurkutalkoilla tavoiteltu ihmisten ja alueiden eriarvoistumista?

Säästöjä tarvitaan, mutta ne on haettava keinoilla, jotka eivät kosketa ihmisarvoisen elämän turvaavia vammaispalveluja, kuten henkilökohtaista apua tai asumisen palvelua. Myös yli 75-vuotiailla vaikeavammaisilla tulee olla oikeus ikääntyä arvokkaasti! 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Kunnilla on 540 erilaista valtion lainsäädännöin määrättyä tehtävää, joita kunnat toteuttavat yli 3.000 erilaisen ammattinimikkein.

Luulisihan tuolta karsittavaakin löytyvän, mutta vaikealta näyttää säästöjen löytäminen. Kunnat eivät ole itse löytäneet mitään säästettävää tai turhia toimintoja, eivätkä myöskään hallituspuolueet ministeriöineen ole juurikaan löytäneet säästöjä kaavaillun miljardin euron tavoitteisiin.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Kustannusten leikkauksissa ja normien purkamisessa on kovasti samankaltaisia ongelmia. Kustannusten leikkauksien mahdottomuutta pyritään osoittamaan leikkaamalla sieltä, missä kipeimmältä tuntuu, ei suinkaan sieltä missä eniten löysää löytyy. Vataava pätee normien purkuunkin. Aina löytyy niitä, jotka rakastavat oman keppihevosensa pukemista normin muotoon. Ja he pyrkivät osoittamaan normien purkamisen vahingollisuuden ja mahdottomuuden käymällä kiinni niihin parhaiten perusteltuihin normeihin, ei suinkaan niihin naurettavimpiin ja vahingollisimpiin.

Käyttäjän IiroKoppinen kuva
Iiro Koppinen

Voisivatko kuntalaiset lukea kirjansa, hoidattaa eläimensä, urheilla ja ulkoilla, syödä kouluissa, hoitaa yksityistiensä jne jne ilman raskasta ja tehotonta kunnan panosta.

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren

Kuinka laisinkaan vanhempamme selvisivätkään olemattomalla byrokratialla?

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Tuohon Lindgreeniin viitaten;
Pieneen maahan riittäisi yksi ainoa sosiaali-ja terveydenhoitopiiri.

Käyttäjän ArvoTammela1 kuva
Arvo Tammela

Puheenjohtaja Sari Essayah, kun te arvostelette yhdessä muun opposition kanssa hallituksen ohjelmaansa kirjaamia leikkauksia, niin voisitteko kertoa selvällä Suomen kielellä, minkälaisia leikkauksia itse tekisitte. Keiltä te leikkaisitte ja keiden etuuksiin ette kajoaisi. Kirjoituksessanne olette kantaneet huolta vammaisten ja vanhusten palvelujen karsimisesta. Mihin unohtuivat kaikki muut kohderyhmät, joiden etujen karsimista olette vastustaneet.
Muistattehan entisen puheenjohtajanne Räsäsen ministerinä hyväksymät ja tekemät leikkaukset. Mikäli Räsänen ei olisi ollut ministeri, hän olisi varmasti julistanut aivan samalla tavalla, kun te nyt oppositiossa ollessanne.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Tähän mennessä hallitus on onnistunut vapauttamaan parkkikiekon. Siihenpä ne norminpurut ovatkin sitten jääneet. Kolme eläköön-huutoa hallitukselle.

Käyttäjän HenrikTikanvaara kuva
Henrik Tikanvaara

"Tästä seuraa, että köyhissä kunnissa on väistämättä heikommat palvelut. Ei kai alun perin norminpurkutalkoilla tavoiteltu ihmisten ja alueiden eriarvoistumista?"

On selvää että alueet ovat eriarvoisia. Ei 2000 hengen kylä voi tarjota samanlaisia palveluja kuin esimerkiksi Tampere tai Helsinki. Valtion resurssien pirskottaminen ympäri ämpäri maata on iso osasyyllinen Suomen julkisen talouden huonovointisuunteen. Valtionosuudet ovat järkyttävä viipale valtion menoissa.

Toimituksen poiminnat